salam

SELAMAT DATANG DI BLOG KU
JADIKAN DIRI KITA
AKTIF DAN PRODUKTIF...!!!


ANDA PENGUNJUNG KE

Selasa, 20 April 2010

PANAS BANTER

Cuaca sekarang ni...kalau tak hujan pagi, maka bahangnya akan terasa sampai ke petang. Silap-silap terus ke malam apabila udara-udara panas meruap dan masuk ke dalam umah. Maka tidur pun boleh jadi bermandi peluh.

Pokcik sebenarnya bukan merungut akan cuaca yang panas ini tetapi perubahannya yang ketara kebelakangan ini membuatkan hati sedikit resah.

Di kampung pokcik sendiri, sekarang ni arinya sudah catu. Siang tak ada. Petang baru di buka. Maka jenuh jugalah hendak merancang aktiviti-aktiviti yang berkenaan dengan air. Pulak tu, bila dah berkeluarga ramai, ada anak-anak kecik maka bertambah-tambah susahlah hendak menjalani rutin seharian, seperti membasuh, memasak, mandi, sembahyang dsb. Ramai yang merungut. Nak buat macam mana, terpaksa buat begitu kerana air di sungai pun dah kering.

Harap-harap keadaan ini tidak berlanjutan. Dalam keadaan bumi yang kering dan gersang ni eloklah kita berdoa selalu supaya hujan turun kerap. Buatsembahyang minta hujan pun elok. Maklomlah, hanya DIA sajalah tempat kita mintak tolong kerana hakikatnya kita ini manusia lemah.

Pokcik pun hari tu semasa di kampung, berkipas juga siang malam pagi dan petang. Memang terasa sungguh panasnya di tambah pula dengan keadaan air yang bercatu-catu tu, lagilah haru.

Tapi tak mengapalah. Sekurang2nya air kopi warung simpang tu masih ada lagi. dan tetap sedap kalau diminum...

Tidak ada komentar: